اقتصاد کلان, سیاست گذاری

چراغ قرمز برای اقتصاد

چراغ قرمز برای اقتصاد
چراغ قرمز برای اقتصاد
به گزارش پول نیوز، بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی میزان سپرده‌های بانکی در پایان فروردین‌ماه ۱۳۹۹ برابر با ۲۴۹۳.۵ هزار میلیارد تومان و مانده تسهیلات (جاری و غیرجاری) نیز برابر با حدود ۱،۹۵۷ هزار میلیارد تومان بوده است که براین اساس سپرده‌های بانکی در مقایسه با اسفندماه ۲.۳ درصد و مانده تسهیلات نیز ۱.۱ درصد رشد داشته‌اند.
همچنین در مقایسه با فروردین ۱۳۹۸، سپرده‌ها با رشد ۳۳ درصدی و مانده تسهیلات نیز با افزایش ۲۹.۵ درصدی همراه بوده‌اند. با این حال این آمار‌ها حکایت از پایین بودن رشد مانده تسهیلات برابر رشد سپرده‌ها دارد.

در همین رابطه علی سعدوندی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: این آمار وضعیت خوبی را نشان نمی دهد، علی رغم شعارهایی که داده شد واقعیت این است که متاسفانه رشد نقدینگی و رشد پایه پولی ما از دالانی که در دو سه دهه گذشته در آن قرار داشت، خارج شده است.

وی اظهار کرد: رشد نقدینگی و رشد پایه پولی ما بین ۲۰ تا ۲۸ درصد نوسان داشت اما اکنون به سمت ۳۳ درصد رفته است و متاسفانه پس از آن نیز آمارها به روز ارایه نمی شوند تا وضعیت شفاف باشد.

سعوندی درباره عدم تناسب نسبت سپرده های بانکی و تسهیلات نیز گفت: این عدم تناسب به این دلیل است که مقدار سپرده ها از دو جهت رشد می کند: اول تسهیلات و بعد سود سپرده. بنابراین در مواقعی که معوقات بالا باشد، سپرده می تواند با سرعت بیشتری رشد کند و متاسفانه این روند از ابتدای دهه ۹۰ ادامه دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما یک روند اهرم زدایی آغاز شده است؛ به این معنا که میزان تسهیلات نسبت به سپرده مرتبا در حال کاهش بوده است و این یعنی یک رکود دائمی در اقتصاد وجود دارد.

این اقتصاددان با بیان اینکه این امر نشان می دهد ما در زمینه سیاست های پولی و بانکی موفق نبوده ایم، تصریح کرد: مهم ترین راهکار در این شرایط این است که نظام بانکی با نظارت اصلاح شود و سياست گذاری پولی مستقل از سیاست گذاری بودجه ای صورت گیرد که متاسفانه این مسئله وجود ندارد. برای تحقق این امر باید همه کسری بودجه دولت از محل اوراق تامین شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *