اقتصاد کلان, سیاست گذاری, نظام بانکی

مهار تورم ، مطالبه ملی

مهار تورم

مهار تورم ، مطالبه ملی

دکتر علی سعدوندی در گفتگو با برنامه چشم انداز، شبکه ایران کالا به بررسی موضوع تورم در کشور پرداخت.

وضعیت به مراتب رو به وخامت است، تورم سال ۹۹ در طی دو دهه گذشته بی سابقه بوده است لذا این مطالبه باید به مطالبه ملی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه تورم را می‌شود مهار کرد اگر اینگونه نبود ۱۸۰ کشور جهان در کنترل تورم موفق نبود خاطرنشان کرد : عراق و پاکستان می‌تواند برای ما درس داشته باشند، امیدواریم اصلاحات در سیاستگذاری پولی ایجاد شود.

 

وی با اشاره به اینکه در اقتصاد، دولت می‌تواند نقش داشته باشد اما باید میزان مداخلات دولت کم باشد و به درستی صورت گیرد افزود: وضعیت روسیه بعد از اعمال تحریم به مراتب بهتر از قبل از تحریم شده است و این نشان دهنده عزم جدی در این کشور برای مهار تورم است.

سعدوندی با اشاره به اینکه متاسفانه شرایط تورمی ادامه دار است گفت: از زمانی که درآمد حاصل از فروش ثروت وارد اقتصاد شد، مشکلات آغاز شد و تصور بر این بود که می توان سریع توسعه پیدا کرد ،ما نمی توانیم درآمد ارزی را تبدیل به درآمد ریالی کنیم، بودجه ارزی باید از بودجه ریالی جدا شود.

سعدوندی گفت: متاسفانه تورم در کشور به وجود آمده و  تا تورم حل نشود، موضوع  سرمایه گذاری و رشد اقتصادی نیز حل نخواهد شد، فروش نفت افزایش یافته ولی تاثیری بر نابرابری نگذاشته است و لذا رفاه سایر کشورها افزایش یافته به جای اینکه رفاه خانوارهای ایرانی رشد پیدا کند.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *