سیاست گذاری, نظام بانکی

لزوم حضور مدیر کاردان در ریاست بانک مرکزی

ریاست بانک مرکزی

علی سعدوندی، مشاور بین المللی بانکداری، سرمایه گذاری و تأمین مالی در گفتگو با آرمان ملی گفت: ریاست بانک مرکزی باید یکسری خصوصیات داشته باشد که با تحقیق در این باره می توان دریافت که ویژگی ها در کدام یک از گزینه های ریاست بانک مرکزی وجود دارد.

خصوصیات ریاست بانک مرکزی

  • اقتدار

اقتدار مهمترین خصوصیت اخلاقی ای است که رئیس بانک مرکزی باید داشته باشد؛ یعنی در مقابل فشارها بایستد نه اینکه با فشارها به ویژه فشار سیاسی کنار بیاید. او ادامه داد: یعنی باید مستقل باشد که همگان بر استقلال ایشان صحه بگذارند تایید کنند که فرد مقتدر و مستقل است این خصوصیتی است که ریاست بانک مرکزی از نظر شخصیتی باید داشته باشد.

  • دانش وسیع در علم اقتصاد

سعدوندی اضافه کرد: ویژگی دیگری که ریاست بانک مرکزی باید داشته باشد این است که از دانش وسیعی در علم اقتصاد برخوردار باشد؛ به طور مشخص علم سیاست گذاری پولی را بشناسد، در این زمینه تدریس کرده و صاحب نظر و ایده باشد. از طرفی مدرک ریاست بانک مرکزی باید با این مسئولیت همخوانی داشته باشد، به نظرم مدرک مدیریت برای این سمت مناسب نیست.

  • سابقه حضور موفق در بازار و کسب و کارهای خصوصی

مشاور بین المللی بانکداری، سرمایه گذاری و تأمین مالی تصریح کرد: نکته دیگر این است که ریاست بانک مرکزی باید در بازار و کسب و کارهای خصوصی سابقه حضور موفق داشته باشد؛ یعنی کسی باشد که فعالان بازار به او اعتماد کنند. مهمترین موضوع همین است که باید ریاست بانک مرکزی را بپذیرند و آن فرد باید صاحب اعتبار در میان فعالان بازار باشد. توصیه اکیدم به دولت و رئیس جمهوری این است که برای ریاست بانک مرکزی نظرسنجی کنند تا ببینند چه کسی مورد اقبال جامعه قرار می گیرد و دلیل این موضوع بویژه در مورد کنترل تورم این است که اگر ریاست بانک مرکزی از اعتبار و اقتدار لازم برخوردار نباشد این مهم به ثمر نخواهد رسید؛ اعتبار بانک مرکزی بسیار مهم است.

اعتبار بانک مرکزی

سعدوندی تشریح کرد: در یک سال گذشته اعتبار بانک مرکزی زیرسوال رفته است؛ به عنوان مثال هدفگذاری تورم 22 درصدی اعلام شده ولی در عمل به طور مفتضحانه ای شکست خورده است. همین باعث شده اعتبار کل این نهاد زیر سوال برود.

استقلال ریاست بانک مرکزی

نکته دیگر این است که در کشور ما بانک مرکزی مقام اصلی ناظر بانکی است و ریاست بانک مرکزی نباید از بانک های تجاری انتخاب شود. او با تاکید براینکه ریاست بانک مرکزی باید استقلال خود را حفظ کنند به ویژه در مورد بانک های تجاری اضافه کرد: می گویند فردی که قبلا در بانک های تجاری حضور داشته احتمالا با این بانک ها از روی رافت مواجه می شود که این به ضرر کل جامعه است و اگر دلسوزی هم وجود دارد باید برای 85 میلیون ایران انجام شود نه 150 نفر از اعضای هیات مدیره بانک های دولتی و خصوصی.

از این رو باید فردی انتخاب شود که استقلال،‌ تجربه کاری، فعالیت در محیط های اقتصادی و دانش کافی داشته باشد و در نهایت هم باید زبان مالی دنیا را متوجه شود. سعدوندی ادامه داد: یعنی با نظام های بانکی بین المللی آشنایی داشته باشد. از آنجایی که اعضای هیات دولت با هم همسو هستند توصیه من این است که در این مورد فردی مستقل تعیین شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *