اقتصاد کلان, بورس و بازار سرمایه, سیاست گذاری, نظام بانکی

سیاست مخرب 50 سال گذشته باید متوقف شود

سیاست 50 سال گذشته

سیاست مخرب 50 سال گذشته باید متوقف شود

علی سعدوندی کارشناس اقتصادی در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« من فکر می کنم سیاست مخرب 50 سال گذشته مجددا در دولت سیزدهم نیز در حال تکرار است و آن هم سیاست ارزپاشی است؛ یعنی برداشت مسئولان امر این است که اگر منابع ارزی کشور را در بازار تزریق کنند وضعیت اقتصاد اصلاح می شود اما در حقیقت نه تنها این اتفاق نمی افتد بلکه این ارزپاشی در طول 50 سال گذشته موجب بیماری هلندی شده است.»

رانت ارز های سوبسیدی

وی تصریح کرد:« من این موضوع را به تجربه دولت مهرورزی و تدبیر و امید ارجاع می دهم، در این دولت ها همه منابع ارزی دولت در اختیار بانک ها قرار گرفت و به بازار تزریق شد با این امید که بهبود اقتصادی در کشور ایجاد شود؛ این بهبود معیشت اتفاقا برای یک درصد جمعیت حاصل شد. افرادی که در بسیاری از اوقات خانواده هایشان در خارج از کشور هستند و این رانت ارز های سوبسیدی از کشور خارج می شود. اما 99 درصد جمعیت کشور، با توجه به اینکه کاهش قیمت ارز موجب بیماری هلندی و پرداخت سوبسید به واردات می شود متاسفانه از این موضوع به شدت متضرر شدند. امیدوارم که در دولت آقای رئیسی این روال متوقف شود.»

نرخ ارز

وی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما تحرکات منطقه ای و اخبار مربوط به مذاکرات، در کاهش نرخ ارز تاثیر گذار است؟ گفت:« من خبری را که بتوان گفت به صورت قاطعانه موجب کاهش قیمت ارز شده است دریافت نکردم و بعید می دانم این مسئله دلیل اصلی کاهش نرخ ارز باشد. باور من این است که روند خروج سرمایه متاسفانه سرعت گرفته و با این روند من فکر می کنم تزریق بخشی از ذخایر ارزی کشور در نهایت منجر به فرار سرمایه شود.»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *