اقتصاد کلان, بورس و بازار سرمایه, سیاست گذاری

سرکوب قیمتی ، مسئله ای که نباید مطرح می شد

سرکوب قیمتی

سرکوب قیمتی ، مسئله ای که نباید مطرح می شد

سیاست های اقتصادی، پیش بینی بازار موازی، تاثیر چالش برق و آب بر سهام شرکت های گروه فلزات و سیمانی ها در گفت و گوی اختصاصی صدای بورس با علی سعدوندی کارشناس بازار سرمایه مورد واکاوی قرار گرفت که در زیر می‌خوانیم:

  • در حقیقت وزیر اقتصاد و وزیر صمت به عنوان دو وزیر تاثیرگذار در بازار سرمایه نسبت به بورس و بازارهای موازی یک سری مواضع را مطرح کردند، به نظر شما چه مواضعی را باید در بازار سرمایه مطرح می کردند که نکردند؟

مسئله ای که اصلا نباید مطرح می‌شد مسئله سرکوب قیمتی بود که توسط وزرا مطرح شد. وزیر اقتصاد از طرفی می‌گوید به بورس توجه داریم و از طرفی دیگر قرار است مالیات ها را افزایش دهند، بگیر و ببند جواب نمی‌دهد. قیمت گذاری و تجربه آن را قبل از انقلاب داشتیم و شکست خورده است و متاسفانه ممکن است اقتصاد را به بن بست بکشانند.
به طور کلی مواضعی که مطرح شده، مواضع مناسبی نبود. اول مطرح کردند که دنبال قیمت گذاری دستوری هستند و بعد که اصلاح کردند، گفتند دنبال سرکوب قیمتی نیستیم ولی به هزار شرط و شروط شرکت ها ممکن است قیمت تعیین کنند. فعالان بازار عقلایی عمل می کنند و به مباحثی که توسط دولت مطرح می شود آگاه هستند، به اندازه کافی دولت جدید به فعالان اقتصادی اطمینان نمی‌دهد و این موضوع مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

  • برنامه ارزی دولت رئیسی را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا رقم فعلی دلار بر اساس سرکوب قیمتی در محدوده ۲۶ هزار تومان است؟

آحاد اقتصادی در همه جوامع و در همه اقتصادها عقلایی رفتار می کنند و این اولین اصل اقتصاد است که باید سیاست گذار در نظر بگیرد و اگر سیاست گذار این مسئله را نداند یا نادیده بگیرد دچار مشکلات عدیده خواهیم شد.
واقعیت این است که نسبت به سال گذشته پایه پولی ما ۴۳ درصد رشد کرده این بدین مفهوم است که نرخ تعادلی ارز هر چقدر بوده در حدود۴۰ درصد رشد کرده است. مردم عقلایی فکر می کنند و متوجه این موضوع شدند، از طرف دیگر فرصت برای خروج سرمایه بسیار است.

  • یعنی سرکوب قیمتی دلار شرایط فرار سرمایه به خارج از کشور را فراهم می کند؟

دلار با قیمت کنونی خریداری و در بازار کشورهای همسایه به عنوان سرمایه وارد می شود. افراد می توانند سرمایه گذاری کنند و منافع بسیاری کسب کنند. کاهش مصنوعی قیمت دلار در زمانی که مسئله برجام، تجارت خارجی و صادرات حل نشده و منابع ارزی آزاد نشده است، این کاهش دستوری قیمت دلار تنها باعث فرصت سوزی خواهد شد و تمام اسکناس های ارزی که در زمان ریاست آقای همتی جمع شده بود، همانند سیاست و رویه آقای سیف درباره طلا، وارد بازار خواهد شد. در این روش با اتمام اسکناس ها قیمت ارز جهش بسیار شدیدتری خواهد داشت.

  • در حقیقت مردم با توجه به پیش بینی که در مورد دلار وجود دارد، در حال حاضر دلار می خرند؟

مردم با توجه به پیش بینی قیمت آینده دلار، در حال خرید دلار هستند. برداشت مردم این است که در بلند مدت دولت نمی تواند قیمت دلار را کاهش دهد و به نظر من مردم به طور کامل منطقی فکر می کنند و مسئله دوم این است که فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری در کشورهای همسایه وجود دارد و بخشی از این دلار به کشورهای همسایه منتقل خواهد شد. با توجه به آنکه به نظر می رسد دولت کنونی دولتی یک دست است و قشر بزرگی از مردم خود را جدا می بیند و این امر باعث می شود که مردم امیدی نداشته باشند که در داخل به نیازها و عقاید و رویکرد های آن ها توجه صورت بگیرد.

  • سوال بعدی در ارتباط با برق است، با توجه به اینکه منبع تامین برق ،آب است به نظر شما آیا با چالش آب و برق برای صنایعی از قبیل فولاد و سیمان با مشکل مواجه خواهیم شد؟

در حال حاضر کمبود آب و برق هر دو محسوس است، به خصوص کمبود برق باعث شد در برخی از صنایع تولیدات صنعتی کاهش پیدا کند و می تواند ادامه دار باشد.

  • در میزان تولید صنایع سیمانی و فولادی افت زیادی وجود نداشت و تقریبا میزان فروش همچون ماه های قبل از خاموشی هاست، این موضوع را چگونه تبیین می کنید؟

واقعیت این است که شرکت‌ها سعی کردند خود را با مشکلات سازگار کنند و بسیاری از شرکت ها خود را با شرایط قطعی برق وفق دادند و اورهالی که باید انجام می دادند را به فصل تابستان انتقال دادند و با توقف موقت تولید به سمت انجام تعمیرات اساسی در شرکت ها رفتند. مسئله دیگر این است که بعضی از شرکت ها در شب کار می کردند و مسئله سوم اینکه بعضی شرکت‌ها مجهز به تجهیزات تولید برق هستند. بنابراین تولید آنها با کاهش شدید مواجه نشد. اما نباید فراموش کرد باز هم هستند شرکت هایی که با مشکلات جدی مواجه شدند.

  • صورت های مالی یک ماهه صنایع منتشر شده است، تاثیر قطعی برق بر سهام شرکت های صنعتی را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا عامل ریزش شاخص در روز های گذشته موضوع برق بوده است؟

موضوع قطعی برق تا حدی روی ارزش سهام شرکت ها تاثیر گذار بوده است، اما ریزش شاخص کل بورس در دو روز گذشته به خاطر سیاست ها و شوکی بود که به بازار وارد شد و ربطی به مسئله کمبود برق نداشت. در حال حاضر وضعیت شرکت های معدنی، فولادی از نظر فاندامنتال بسیار خوب و مثبت است و ممکن است رشد شرکت های فولادی و سیمانی پایین تر از حد پیش بینی شده باشد اما گزارش های پایان ماه در کدال نشان می دهد وضعیت فاندامنتال شرکت ها مناسب بوده است.
زمانی که سهامداران بدانند دولت می خواهد شوک درمانی کند قطعا واکنش نشان خواهند داد به نظرم فعلا دولت مسیر را معکوس می رود تا وقتی یادگیری سیاست گذار افزایش پیدا کند و بداند چگونه باید با مردم و با فعالان اقتصادی سخن بگوید این مسائل ادامه خواهد داشت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *