اقتصاد کلان, بورس و بازار سرمایه, سیاست گذاری, نظام بانکی

عوامل مهم در مساله ابهامات موجود در بازار سرمایه

ابهامات موجود در بازار سرمایه

عوامل مهم در مساله ابهامات موجود در بازار سرمایه

علی سعدوندی استاد دانشگاه و اقتصاددان با ابراز این مساله که هر نوع نااطمینانی می‎‌تواند باعث ریزش بازار سرمایه شود گفت: در حال حاضر موارد نااطمینانی‎ که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده کم نیست و یکی از مهم‎ترین این ها را باید عدم تعیین سکاندار بانک مرکزی دانست. اطلاع نداشتن از اینکه چه سیاست‎هایی قرار است در بانک مرکزی در دستور کار قرار گیرد یکی از عوامل مهمی است که مساله ابهامات موجود در بازار سرمایه را تشدید می‎‌کند. این نااطمینانی حتی در سایر نهادهایی که مسوولان آن‎ها مشخص شده است نیز موج می‌زند. به طور مثال در حال حاضر چارچوب سیاست‌های بودجه‌ای مشخص نیست مثلا در سازمان برنامه و بودجه رییس تغییر کرده اما معاونان خیر. یا به عنوان نمونه‌ای دیگر باید وزارت اقتصاد را در نظر بگیریم.»

سعدوندی تاکید کرد:« توصیه ما به دولت این است که هر چه سریع‎تر این موارد نااطمینانی‌ را از بین ببرد لازم است که برنامه‌های دولت مشخصا اعلام شود. انتخاب رییس کل بانک مرکزی یکی از مواردی است که تا حد بسیاری از نااطمینانی های موجود را از بین می‌برد. به نظر می‌رسد مهم‌ترین عاملی  که در حال حاضر باید به آن رسیدگی شود انتخاب رییس کل بانک مرکزی است. لازم است به منظور کنترل جو حاکم بر بازار سرمایه هر چه سریعتر رییس بانک مرکزی تعیین و سیاست‎های آن اعلام شود.»

سعدوندی در پاسخ به این سوال که آیا مشخص نبودن رییس کل بانک مرکزی و شائبه‌های مختلف پیرامون گزینهه‌های احتمالی ریزش بازار سرمایه را رقم زده است یا خیر گفت2: بله، این مساله به دلیل نااطمینانی که ایجاد کرده در ریزش بازار سرمایه اثرگذار بوده است. علاوه بر آن مسائلی نظیر سیاست‎های کلی که در خصوص نرخ سیمان و فولاد وجود دارد نیز سرشار از ابهام است و بهتر است هر چه سریعتر این مسائل نیز حل شود اما نکته قابل توجه این است که به عقیده من در حال حاضر مشکل اصلی نرخ ارز است. اگر سیاست این باشد که قیمت ارز را به شدت کاهش داده و به نوعی سیاست ارزپاشی را در پیش بگیرند این موضوع در نهایت منجر به هدر رفتن ثروت کشور و ضربه به تولید ملی خواهد شد. با این حساب اگر در این موارد ابهام‎ زدایی صورت بگیرد برای کنترل بازار خیلی موثر خواهد بود.»

این اقتصاددان در خصوص این که روی کار آمدن گزینه احتمالی رییس کل بانک مرکزی(که شنیده ها حاکی از آن است که این شخص آقای طیب نیا است) را چطور می‌بینید گفت:« در حال حاضر نمی‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد و این مساله به سیاست‎هایی بستگی دارد که ایشان در پیش خواهند گرفت. با وجود این با توجه به سابقه فعالیت‎ آقای طیب نیا این موضوع را می‌دانیم که ایشان در گذشته از اجرای سیاست‎های رکودزا ابایی نداشته است. با این حال در حال حاضر نمی‌توان هیچ  قضاوت ارزشی در این خصوص داشت، اما اینکه آیا در شرایط کنونی اجرای سیاست‎های رکودزا درست است یا خیر و مناسب اقتصاد کشور ما خواهد بود یا نه مساله قابل بحثی است. اما به طور کلی در گذشته اقای طیب نیا چنین رویکردی داشته‌اند که البته تمامی این موارد می‌تواند به نوعی بر بازار سرمایه ما تاثیرگذار باشد.»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *