اقتصاد کلان, بورس و بازار سرمایه, سیاست گذاری, نظام بانکی

تجدیدنظر در مسیر انتشار اوراق

مسیر انتشار اوراق

تجدیدنظر در مسیر انتشار اوراق

دکتر علی سعدوندی در گفتگو با اطلاعات بورس

به دلیل رشد بخش اسمی اقتصاد بازار سرمایه رشد و شاخص افزایش پیدا کرده است اما تنها دلیل این موضوع نبوده است و شرکت‌ها از لحاظ میزان تولید نیز در نیمه اول امسال و شش ماهه دوم سال گذشته رشد داشته‌اند. بنابراین اینکه بازار به چنین دلیلی با ریزش همراه باشد، درست نیست، ممکن است اعلام سیاست‌های ضد تورمی شدید در کوتاه مدت تأثیری منفی بر بازار بگذارد اما اگر رشد اقتصادی افزایش و فروش واقعی شرکت‌ها یا مقدار تولید با رشد همراه باشد، می‌تواند به رشد بازار نیز کمک کند.

بازار سرمایه ممکن است از طریق انتشار اوراق در کنترل و مهار تورم کمک کننده باشد اما باید بیشتر اوراق را به سمت سپرده‌ها هدایت کرد و سپرده‌های هزینه‌زای بانک‌ها یا شبه پول باید جذب بازار اوراق شوند و سیاست‌گذاری نباید به اینصورت باشد که از بازار سرمایه انتظار داشته باشیم که جذب بازار اوراق شود اما طبیعی است اگر بازدهی بازار کاهش و بازدهی اوراق افزایش پیدا کند تعدادی از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که در اوراق سرمایه‌گذاری کنند، این فرآیندی طبیعی و به نفع بازارسرمایه است، زیرا این سرمایه از بورس و حساب کارگزاری‌ها خارج نمی‌شود و از سهام وارد اوراق و مجددا از اوراق وارد سهام می‌شود.

اما نکته این است که در حال حاضر بازار ارزنده است و سراسر قرمز شدن بازار مانند پارسال توجیهی ندارد. یعنی پارسال بازار و سهام گران بودند و در شرایط فعلی بسیاری از سهامی که به‌‌دلیل موج ایجاد شده در بازار به فروش می‌رسد، ارزان هستند.

نگران‌هایی به دلیل نااطمینانی ناشی از روند طبیعی استقرار دولت‌ در بازار شکل گرفته که به موج فروش منجر شده است. اعمال قیمت‌گذاری دستوری به ضرر تورم است و وضعیت تورم را بدتر خواهد کرد اما انتشار اوراق می‌تواند تورم را کنترل کند و بهترین راهکار برای مهار تورم است. توقف رشد نقدینگی از مسیر انتشار اوراق خواهد بود؛ درغیراینصورت اگر سیاست بودجه‌ای انقباضی اعمال شود زیان‌آور خواهد بود. البته که سیاست انبساطی بودجه‌ای که در سال 1400 اعمال شد سیاست مناسبی نبود.

مهمترین نهاد برای کنترل تورم بانک مرکزی است و مسئولیت کنترل ارزش پول ملی برعهده بانک مرکزی است که متأسفانه در 50 سال گذشته شانه خالی کرده به این دلیل که استقلالی از دولت ندارد. بنابراین تمامی دستورهای دولت را انجام می‌دهد. تا زمانی که بانک مرکزی استقلالی نداشته باشد یعنی تا زمانی که مسئولیت کنترل تورم به بانک مرکزی سپرده نشود نباید انتظار کنترل تورم را داشت.

 

 

 

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *