اقتصاد کلان, سیاست گذاری, نظام بانکی

بایدهای رئیس بانک مرکزی

رئیس بانک مرکزی

بایدهای رئیس بانک مرکزی

علی سعدوندی، اقتصاد دان با اشاره به اهمیت استقلال بانک مرکزی در گفت و گو با صدای بورس اظهار کرد: بانک مرکزی تا کنون قلک دولت بوده است، سیاست بانک مرکزی باید به طور مشخص به وظیفه اصلی خود که حفط ارزش پول ملی است، بازگردد.

وی با بیان اینکه عزم بانک مرکزی باید متمرکز شود و مسئولیت کنترل تورم را بر عهده بگیرد، گفت: توصیه اکید این است که رئیس جدید بانک مرکزی سعی کند شان و اعتبار بانک مرکزی را ارتفاء بخشد، باید بدانند اگر قرار است همچنان بانک مرکزی قلک دولت باشد، به جایی نخواهیم رسید.

ناترازی در شبکه بانکی، از جمله مشکلات عمده سیستم بانکی کشور

سعدوندی با اشاره به اینکه ناترازی در شبکه بانکی و دارایی از جمله مشکلات عمده سیستم بانکی کشور است، افزود: اصلاح ناترازی ها به ورودی و خروجی بانک مرکزی مربوط است و در صورتی که این ناترازی اصلاح شود، تورم به طور خودکار اصلاح خواهد شد. باید از علی صالح آبادی پرسید چگونه می‌خواهد ناترازی بانک های دولتی مانند بانک ملی را رفع کند؟ آیا قرار است مقابل سازمان برنامه بودجه، وزارت اقتصاد، و دولت بایستد؟ آیا قرار است برای جبران کسری بودجه، اقتصاد کشور وارد رکود شود؟ یا قرار است سیاست چاپ پول ادامه یابد؟

وی بیان کرد: دو رئیس پیشین بانک مرکزی در زمان انتصاب، سیاست های تثبیتی نرخ ارز را اولویت خود عنوان کردند و هر دو به دلیل پیروی از دولت شکست خوردند، رئیس جدید بانک مرکزی باید تکلیف خود را مشخص کند که آیا قرار است مستقل عمل کند و ریاست مستقیم بانک مرکزی را بر عهده داشته باشد و یا جزئی از بدنه دولت و عضو هیئت دولت باشد و همانند هر دو سلف خود، شکست بخورد.

راهکاری برای مدیریت بانک مرکزی و خروج از بحران فعلی

این اقتصاد دان در پاسخ به این پرسش که آیا راهکاری برای مدیریت بانک مرکزی و خروج از بحران فعلی قرار دارد، بیان کرد: باید نرخ بهره و تورم هدف به شکل دقیق تعیین شود. نرخ بهره در دوره پیش ۲۰ درصد در نظرگرفته شد در حالی که تورم واقعی ۵۰ درصد بود.
وی افزود: آقای صالح آبادی باید با صاحبان صلاحیت مشورت کند و ساختار حقوقی بانک مرکزی را تغییر دهد تا اعتبار بانک مرکزی در جامعه بالا رود. تصمیم سازی ها در بانک مرکزی همچون یک جراحی پیچیده مغز، تخصصی است، کسی که می‌خواهد مدیر ارشد بانک مرکزی باشد باید یا خود در رشته اقتصاد پولی صاحب تفکر باشد و یا از نخبگان این رشته مشورت بگیرد و شورای سیاست گذاری پولی متشکل از متخصصانی متبحر و دلسوز باید تشکیل شود.

سعدوندی به استقلال بانک مرکزی دوباره اشاره کرد و گفت: استقلال بانک مرکزی باید به رسیمت شناخته شود. همچنین باید  بودجه ارزی و بودجه ریالی جدا شود و رابطه بانک مرکزی با سایر ارکان مشخص شود.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *