اقتصاد کلان, سیاست گذاری, نظام بانکی

پس از لغو تحریم ها مجددا بیماری هلندی تشدید خواهد شد

بیماری هلندی

پس از لغو تحریم ها مجددا بیماری هلندی تشدید خواهد شد

علی سعدوندی، اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری رکنا درخصوص پیش بینی مجله اکونومیست گفت: به نظر من فرض این گزارش این است که ایران به برجام باز می گردد و به طور کامل ارزپاشی صورت خواهد گرفت. یعنی ارز را در اقتصاد تزریق خواهیم کرد و این است که نرخ ارز را پایین اعلام کرده اند.

اگر قرار است به برجام برگردیم، باید تحریم ها لغو شود. در این صورت نه بلافاصله، اما در یک شرایط دو تا سه ماهه تحریم ها لغو خواهد شد. نکته در این است که امکان دارد که آمریکا دوباره بعد از 4 سال از برجام خارج شود. اگر به برجام بازگردیم و سیاست ارزی ما همان باشد که در چند دهه گذشته داشتیم، شرایط خوبی نخواهیم داشت. به این معنی که قیمت دلار ارزان می شود و تولید داخل صدمه خواهد دید و مجددا بیماری هلندی تشدید خواهد شد.

کاهش قیمت دلار در اقتصادی که تورم وجود دارد موجب گرفتاری خواهد شد

این اقتصاددان درخصوص بیماری هلندی گفت: 50 سال است که اقتصاد ایران درگیر بیماری هلندی است. بیماری هلندی یا صنعت زدایی، زمانی ایجاد می شود که به ارز خارجی سوبسید داده شود. به واردات کالاهای خارجی سوبسید داده شود. اگر قیمت ارز در حالی کاهش یابد که در اقتصاد تورم داشته باشیم این امر موجب افزایش هزینه تمام شده صادرات و در عین حال کاهش درآمد ریالی حاصل از صادرات است. این موجب گرفتاری خواهد شد.

این بیماری زمانی حل می شود که مانند امسال و سال گذشته قیمت ارز بالای نرخ تعادلی قرار بگیرد. مثل وضعیتی که ژاپن و کره جنوبی و چین داشتند و به کشورهای بزرگ صادراتی دنیا تبدیل شدند. یعنی به کالاهای صادراتی سوبسید می‌دادند، نه مانند ما به واردات.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *