اقتصاد کلان, بورس و بازار سرمایه, سیاست گذاری, نظام بانکی

منابع ارزی را به آتش نکشید

منابع ارزی

منابع ارزی را به آتش نکشید

علی سعدوندی استاد اقتصاد در گفت وگوی اخیر خود از دولتمردان خواست با کنترل دستوری نرخ ارز، منابع ارزی را به آتش نکشند.
او گفت: هرچند که از بودجه این‌گونه آورد می‌شود که این سند با گوشه چشمی به انجام توافقات نوشته‌شده اما بازار در بیم و ترس ریزش دلار قرار دارد و تا مشخص شدن ابهامات بورس در رنج‌های فعلی در جا خواهد زد.
سعدوندی رنج‌های فعلی بازار را ناشی از رفتار مردم دانست و افزود: آگاهی و اشراف بازار باعث شده تا مردم و سهامداران با منطق بیشتری وارد معاملات شوند و تا زمان مشخص شدن ابهاماتشان دست از معامله بکشند.

استاد اقتصاد با اشاره به بروز بیماری هلندی در اقتصاد کشور گفت: 50 سال است که تخریب اقتصادی از طریق بیماری هلندی و تزریق ارز از طریق فروش را داریم. امروز هم برای نگاه‌داشتن قیمت ارز باید منابع ارزی را به آتش کشید؛ اما دوباره و یک روز قیمت ارز بر اساس ارزندگی و ارزش ذاتی خود بالا خواهد رفت.

تبعات کنترل دستوری نرخ ارز

سعدوندی در ادامه به تبعات منفی شدید کنترل دستوری نرخ ارز اشاره کرد و گفت: تجربه‌ای که سال 97 به آن دستاورد تورمی اطلاق می‌شد و دولت با پایین نگه‌داشتن نرخ ارز باعث ایجاد فنر جهشی دلار شد. جهشی که دیگر مهاری برای آن وجود نداشت.

استاد اقتصاد ادامه داد: باید برای بهبود شرایط اقتصادی اصلاحات اساسی انجام شود. در سال آینده از بودجه ریالی به سمت بودجه ارزی حرکت کنیم و دست از اصلاحات ظاهری برداریم. کسری بودجه را از طریق انتشار اوراق تامین کنیم. باید از اهرم‌های مناسب برای تقویت بازار سرمایه استفاده کنیم و سیاست‌های هدفمندسازی یارانه‌ها و فقرزدایی را رشد بدهیم.

سعدوندی ادامه داد: اگر سیاست‌های کشور به سمت مانع‌زدای پیش برود رشد 8 درصدی در اقتصاد، کف رشدی است که می‌تواند در اقتصاد کشور به دست بیاید. چراکه ما جامعه جوانی داریم. جمیعت جوان مثل تمام کشورها این امکان را برای ما فراهم می‌کند که به سمت رشد اقتصاد پیش برویم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *