اقتصاد کلان, بورس و بازار سرمایه, سیاست گذاری

شاهد تشدید ورود پول حقیقی به بازار سرمایه هستیم

پول حقیقی

شاهد تشدید ورود پول حقیقی به بازار سرمایه هستیم

علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی در تشریح روند حال حاضر بازار سرمایه و تاثیر بخشنامه عوارض صادراتی بر شرکت‌های فلزی و معدنی به خبرنگار «رسالت» اظهار‌داشت: واقعیت این است که مطابق بودجه سال ۱۴۰۱ و اتخاذ برخی تصمیمات در ابتدا‌ی سال، نقدینگی بار دیگر در حال هدایت و ورود به بازار‌ بورس است. به موجب این اتفاق به تدریج شاهد تشدید ورود پول حقیقی به فضای بازار‌ خواهیم بود.

وی افزود: مالیات بر‌سپرده‌های بانکی شرکت های حقوقی، عاملی اثرگذار بر روند کنونی بازار خواهد بود چراکه به موجب این اتفاق بخش قابل توجهی از منابع بانکی به سوی بازار سرمایه هدایت خواهد شد. متاسفانه موتور خلق پول همچنان در حال فعالیت بوده و روند تورمی برقرار است. تا مادامی که خلق پول با سرعت ادامه دارد، سرمایه ها به سوی بازار بورس در جریان خواهد بود. به همین خاطر است که نمی توان شرایط حال ‌حاضر بورس را‌ برای کلیت اقتصاد اثربخش دانست.

 بهبود وضعیت بورس و توقف رشد قیمت ارز 

سعدوندی تصریح کرد: مردم به بورس بازخواهند گشت و وضعیت حال‌ حاضر مطلوب است. نکته قابل توجه این است که وضعیت تورمی نمی‌تواند ادامه‌دار‌ باشد و درنهایت باید دولت و بانک مرکزی به سمت مهار تورم حرکت کند. نباید فراموش کنیم که رشد حال‌حاضر‌ بازار سرمایه به دلیل شرایط تورمی بوده و برمبنای رشد اقتصادی نیست.

این استاد بانکداری و اقتصاد کلان همچنین خاطرنشان کرد: سقوط بازار سرمایه در سال گذشته منابع را از بورس به بازارهای دیگر منتقل‌ کرد.

او در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: طی دو هفته گذشته و با بهبود وضعیت بورس، از رشد قیمت ارز کاسته شد. این به معنای کاهش قیمت ارز نیست و بلکه از نرخ رشد قیمت ارز کاسته شده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *