اقتصاد کلان, سیاست گذاری, نظام بانکی

آیا تورم ایران قابل مهار است؟

تورم ایران

آیا تورم ایران قابل مهار است؟
علی سعدوندی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه اگر عزمی وجود داشته باشد، می توان تورم را کاهش داد، گفت: در این باره باید از افراد کاردان و متخصص در راس مدیریت اقتصادی دولت استفاده شود، تا بتوان تورم را مدیریت کرد. در این رابطه اگر از افراد خبره استفاده شود، در یک برنامه سه ساله می‌توان تورم موجود در اقتصاد ایران را به زیر 10 و یا حتی به کمتر از 3 درصد رساند.

وی افزود: این درحالیست که بودجه‌ای که در مجلس و با همکاری دولت به تصویب رسید، بسیار تورم زا بوده و با توجه به کسری بودجه حدود هزار همت «هزار هزار میلیارد تومان»، افزایش تورم جای تعجب ندارد، بنابراین اگر بودجه‌ای متناسب با شرایط اقتصادی کشور بسته می‌شد، امروز وضعیت تورم کشور به این صورت نبود.

فرصت طلایی حذف ارز 4200 از دست رفت

سعدوندی گفت: اجرای طرح حذف ارز 4200 تومانی دلیل مهم دیگری است که موجبات افزایش تورم را فراهم آورد، در حالیکه قرار بود در آبان و آذر 1400 ارز ترجیحی کنار گذاشته شود، اما با توجه به تعللی که دولت در آن زمان به خرج داد، فرصت طلایی برای انجام این کار از بین رفت، زیرا در آن زمان روند حرکتی دلار نزولی بود و دولت می توانست از این شرایط به نحو احسن استفاده کند.
این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: اما درست در زمانیکه دلار در حال افزایش قیمت بود، دولت حذف ارز 4200 تومانی را کلید زد، به طوری که می توان گفت، در بدترین زمان ممکن طی چند سال گذشته این کار انجام شد، و زمان طلایی برای به سرانجام رساندن این کار از دست رفت. طبیعی است در چنین وضعیتی، ما با افزایش قیمت‌ها در بازار روبرو خواهیم بود.

وی ادامه داد: به موازات حذف ارز 4200 تومانی که در زمان بسیار بدی انجام شد، دولت برای جبران کسری بودجه خود باز هم روی به استقراض از بانک مرکزی آورد که این موضوع نیز بر شدت افزایش تورم افزود، این درحالیست که در کشورهای دیگر رئیس بانک مرکزی مسئول حفظ ارزش پول ملی آن کشور است. درحالیکه در ایران، رئیس بانک مرکزی در خدمت خزانه کشور است و با چاپ پول به دنبال جبران کسری بودجه دولت بوده و اگر این کار را انجام ندهد، رئیس بانک مرکزی جایگاه خود را از دست می دهد، بنابراین حفظ استقلال بانک مرکزی در اصلاح این وضعیت از اهمیت به سزایی برخوردار است. بنابراین تا زمانیکه سیاستهای مالی و بودجه ای دولت با اصلاحات ساختاری روبرو نشود، تورم قابل مهار نخواهد بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *