اقتصاد کلان, سیاست گذاری

قیمت‌گذاری ، مهم‌ترین مانع بر سر راه تولید

قیمت‌گذاری

قیمت‌گذاری ، مهم‌ترین مانع بر سر راه تولید

علی سعدوندی، کارشناس اقتصاد کلان در گفت‌وگو با صمت اظهار داشت: ایده اقتصاد مقاومتی، ایده خوبی است چرا که هدف تقویت و تکمیل زنجیره تولید را در نظر درد. اما آن چه به عنوان اقتصاد مقاومتی در ایران مطرح شد در عمل هیچ کاری به جز برگزاری سمینار و کنفرانس در پی نداشت. این مسئله تبدیل به سکوی پرش برای برخی از افراد شده و متاسفانه هیچ کار جدی در خصوص آن صورت نگرفته است.

مانع‌زدایی و تسهیل کسب و کار

بعد از طرح ایده اقتصاد مقاومتی در کشور مسئله مانع‌زدایی و تسهیل کسب و کار مطرح شده است. این مسئله هم ایده بسیار خوب و جزو نیازهای اساسی و در اولویت اقتصاد کشور است اما باز هم این مورد هنوز به جایی نرسیده است.

این اقتصاددان بیان کرد: در برخی از زمینه‌های اقتصاد ایران سرمایه‌گذاری‌های زیادی شده اما زنجیره‌ها تکمیل نشده است. به طور مثال در کشور سنگ آهن استخراج می‌شود و فرایند فولادی ایران تا حدود۹۰ درصد تکمیل است. اما آن ۱۰ درصدی که باید تکمیل می‌شده هیچوقت انجام نشده است. یک مثال دیگر این است که ما یک سری فلزات مثل منیزیم باید به فولاد اضافه کنیم، معدن منیزیم هم در کشور وجود دارد با این حال استحصال منیزیم جدی گرفته نشده است.

وی اضافه کرد: نمونه دیگر آن در صنعت خودرو قابل مشاهده است. در ایران به اندازه کافی خودرو عرضه نمی‌شود و انبارهای شرکت خودرویی مملو از خودروهایی است که یکی دو قطعه کم دارند. امکان اصلاح این کمبود وجود داشته است چرا که تعداد قطعاتی که مشکل دارد خیلی محدود است. اما باز هم به این مسئله توجه نکردیم و در عمل به جایی نرسیدیم. اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی دقیقا به این معنا است که در اقتصاد کشور هماهنگی ایجاد شود و حلقه‌های مفقوده تولید در کشور کشف شود. در این صورت است اقتصاد تقویت خواهد شد.

مشکلات ساختاری، دلیل مهم اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی

سعدوندی گفت: دلیل مهم اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی در ایران به مشکلات ساختاری برمی‌گردد. مشکل ساختاری نیز مانع‌گذاری در صنعت و عدم هماهنگی است. از طرف دیگر مشکلات دیگری از جمله جدی نگرفتن تسهیل کسب و کار وجود دارد. زمانی که می‌گوییم زنجیره تولید نقص دارد یعنی درمورد خلا آن تاکنون اقدام صحیح و کارایی صورت نگرفته و درواقع باید یک سرمایه‌گذاری در یک وادی ناشناخته صورت بگیرد

وی افزود: مشخص است که ریسک این کار برای سرمایه‌گذار خیلی بالا است. اگر اقتصاد مقاومتی سرلوحه قرار دارد پس برای این که سرمایه‌گذار را ترغیب کنیم که مثلا در تولید منیزیم در کشور سرمایه‌گذاری کند چه کردیم؟ نه تنها این خلا تکمیل نشده، بلکه موانع جدی‌تر و جدیدتری بر سر راه تولید گذاشته شده است.

قیمت‌گذاری، مهم‌ترین مانع بر سر راه تولید

مهم‌ترین مانع بر سر راه تولید قیمت‌گذاری است. وقتی قیمت‌گذاری دستوری می‌شود سرمایه‌گذار هیچ دلیلی نمی‌بیند که سرمایه‌گذاری جدید انجام دهد. به همین دلیل است که شاهد فرار سرمایه از کشور هستیم.

این کارشناس اقتصاد کلان گفت: پیشنهاد من این است که دولت نقش هماهنگ‌کننده را داشته باشد و اجرا را به مردم بسپارد. دولت باید سعی کند در زمینه خلاهای موجود در تولید و اولویت‌های آن به صورت جدی مانع‌زدایی کند و مسئله قیمت‌گذاری واقعا حل شود. در ایران شرایطی فراهم نشده که بخش خصوصی بتواند رشد و فعالیت آزاد داشته باشد. واگذاری‌هایی هم که به بخش خصوصی بوده اما و اگرهای خود را دارد. بخش خصوصی هم مشکلاتی دارد اما باور من این است که بزرگترین مشکلات در اقتصاد و عدم اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی را دولت بوجود آورده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *